5 metode împrumutate din proza americană ca să scrii un bestseller rapid

Un bestseller este orice roman care are vânzări mai în diferite țări. Doar cele mai puternice cărți ajung bestseller New York Times. De aceea, modelul american s-a impus peste tot în lume. În acest articol, vă voi prezenta 5 metode împrumutate din proza americană ca să scrii un bestseller rapid. Sigur, metodele sunt selectate ca să se plieze la proza românească. Unele artificii ale limbii literare sunt specifice țării din care face parte scriitorul nou și limbii pe care o vorbește. Deci, nu toate formele se pliază bine peste tot. Vă propun să descoperim împreună aceste 5 metode.

Cuprins:

  1. Arătă, nu spune
  2. Relația subiect-atribut
  3. Legea economiei de cuvinte
  4. Antiteza- metodă de construcție a personajului
  5. Regula alternanței

Nu am tradus nici o metodă din alte surse. Toate cele de mai sus au nume ușor meșteșugite. Dacă vreți să citiți cursurile pe care le-am folosit, vă las link (aici, aici, aici, aici) doar pentru patru dintre ele. Ar fi cam absurd să inserez toate cele 20 de surse pe care le urmăresc. În acest articol, am adaptat ceea ce se poate împrumuta și vin cu o explicație în română, clară și cu exemple adaptate limbii noastre.

Fiind scriitori noi, ar fi drăguț să primim răspunsuri despre cât de util vi s-a părut articolul. Cartea Nouă este un proiect special pentru acest scop- promovarea literaturii. Cu aceste ultime considerații, hai să pornim spre recenzare.

economie

1. Arată, nu spune!

Cred că v-am mai recomandat asta de sute de ori. Însă, acum o să vă povestesc puțin despre această regulă de aur a prozei. Ea se axează pe construirea emoțiilor din fundal. Unde poți să eviți să descrii folosești fundalul ca ajutor. Când ai un pasaj ca:

Ema stă rezemată de balustrada terasei. Afară vântul se întețește brusc, iar ea se teme de furtună.

(citat propriu)

Greșeala din acest citat este că poți evita să spui aceste lucruri. În loc să spui că Ema se teme de furtună, de ce nu adaugi stări fiziologice. Vă las un exemplu:

Vântul bate de la răsărit spre geamul Emei. Fata stă rezemată de giurgiuvea privind spre norii ce se adună. Mâinile i se strâng ușor în jurul pieptului. Tot trupul îi tremură ușor. Privirea Emei se schimbă preț de o clipă. Mai apoi, fata se ridică brusc, ținând mâinile îmbrățișate pe piept și îndreptându-se spre ușa terasei pe care o trântește cu putere. Ema se așează pe jos îmbrățișându-și genunchii la piept.

(citat propriu)

În al doilea citat, eu explic starea de frică a Emei prin manifestări specifice groazei. Am adăugat acțiuni specifice fricii și multe atribute. Din pasajul dat reiese spaima fetei.

lege

2. Relația subiect-atribut

Poți folosi mai multe atribute. Însă, nu toate sunt necesare. Mai mult nu e întotdeauna mai bine. Există o lege a economiei de cuvinte care clasează atributele. Însă, nu toate cuvintele în plus sunt atribute. Deci, să dăm un exemplu:

Cartea roșie stătea imobilă pe masa albastră a sufrageriei Emei. Fata blondă privește leneșe spre cartea roșie cu litere de aur.

(citat propriu)

Cartea are culoarea roșie, dar nu este necesar să amintim de fiecare dată culoarea. Plus, în acord cu ceea ce am spus mai devreme, starea Emei ar trebui să fie sugerată. Acest tip de greșeală este cel mai comun. Însă, nu este necesar singura greșeală pe care o poți face. Variantă îmbunătățită ar fi:

Cartea roșie de pe masă o trimitea pe Ema la zilele caniculare de vară. Ea parcă vedea șezlongul din curte pe care zăcea cu orele lungită, privind spre aceea carte. Fata rememora acele momente acum, când acea carte zăcea pe masă.

(citat propriu)

În al doilea exemplu, m-am axat pe descriere și nu am repetat atributele. Cartea apare ca un simbol creat artificial în text. Deși lungesc textul, am inserat mai multe detalii importante. Dacă aș continua textul, vara s-ar putea folosi ulterior ca simbol.

lege

3. Legea economiei de cuvinte

Cuvintele sunt uneltele scriitorului. Ca să creezi simboluri, nu e nevoie să exagerezi cu atributele. Pe lângă atribute, mai există și cuvintele goale. Ele sunt conjuncții, onomatopee, adverbe, etc. Dacă poți, exprimă cât mai mult cu cât mai puțin. Să vedem două exemple:

Ema privea pe geam, dar nu vedea nimic. Geamul era murdar și gri. Ema știa că Max urma să vină.

(citat propriu)

Cuvintele și descrierile barate sunt inutile. Ele nu sunt necesare pentru povestire. Important este că Ema îl așteaptă pe Max.

antiteza

4. Antiteza- metodă de construcție a personajului

Nimănui nu îi plac poveștile fără substanță. Din experiență proprie știu că personajul este în centrul poveștii. De aceea, scriitori noi ar trebui să țină cont de asta( cititorul se poate îndrăgosti de personaj). Cum construim personaje puternice?

Știind că omul este o ființă cu multe contradicții, antiteza este un mod modern de a crea personaje. Cheia este inspirația. Cum antiteza este o opoziție în termeni, poți să o creezi în diferite feluri. Eu prefer să folosesc opoziția între credințe și acțiuni. Ea se axează pe dialoguri în care personajul face o declarație. Apoi, revin cu un pasaj narativ care contrazice tot ce a spus personajul.

alternanta

5. Regula alternanței

În orice poveste există alternanțe de speranță și deznădejde. Acest lucru completează poveste și întărește antiteza pe care ai creat-o anterior. Alternanțele sunt normale întrucât viața este schimbătoare. Deci, pentru a crea un personaj puternic, pune-l să își manifeste sentimentele.

Poți să împrumuți storyboardul ca metodă de a crea un plan. Alternanța se vede mai ușor pe un grafic. De regulă, acest grafic arată ca o dună de nisip. Însă, te poți juca mereu când vine vorba de alternanțe.

Concluzie

Toate sfaturile sunt orientative. Ele sunt rezultatul a trei luni de citit și sintetizat bloguri. Însă, dacă ar fi să vă ofer toate sfaturile utile pe care le-am citit, ar dura 100 de pagini.

Toate cele 5 metode se completează. Acest lucru ajută coeziunea în text. Dacă vreți mai multe idei, citiți și acest articol.

Eu sper să obținem sfaturi prețioase în comentarii și vă întreb:

Știți siteuri românești despre scriere creativă?

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *