Vă place Fyodor Dostoievski? Când am ajuns în liceu, Crimă și Pedeapsă era cel mai citit roman. Cred că eram singura care nu l-am citit. Așa că într-o noapte, am luat cartea și gata. Impresiile de lectură nu mi le mai amintesc, dar în mare povestea este încă vie.
Citind Crimă și Pedeapsă, am realizat că este încă actuală. Raskolnikov este orice tânăr înțesat de dreptate și filosofie. Cam ca noi, azi, însă pe vremea aceea, dreptatea era și mai relativă. Lumea lui Raskolnikov și lumea noastră nu sunt diferite. De aceea, în amintirea liceului, vă prezint 3 cărți de Dostoievski care te ajută să crești.
Acest demers va revigora un pic din perioada în care a trăit autorul. De asemenea, nu ți se pare ciudat de asemănătoare lumea descrisă de Dostoievski cu ceea ce trăim azi?
Să începem!
Crimă și Pedeapsă
Crimă și Pedeapsă este bazat pe povestea unui student care ucide o bătrână. Însă, există multe implicații. Ideea de dreptate diferă în funcție de noi. De aceea, nu putem să considerăm că Raskolnikov este cu totul vinovat. Mai ales că există pasaje imense în care personajul are frământări morale. Să fie oare bine? Să fie oare rău?
De fapt, dreptatea este ceva relativ. Ea ne aparține tuturor. Însă, justiția este altceva. Legal, studentul sărac este vinovat. El ucide, iar în ochii oamenilor este greșit. Crima este pedepsită de la Cain încolo. Deci intențiile bune ale lui Raskolnikov nu vor conta în fața legii.
Însă, bătrână luă banii oamenilor nevinovați. Datornicii o vedeau că pe o sursă de întuneric. Este oare greșit să ucizi un demon? Da și nu. Moartea ei a anulat datoriile celor pe care îi înșela cu dobânzi imense. Însă, asta nu înseamnă că moartea ei este corectă. Orice moarte este o tragedie și o crimă.
În lumea noastră, totul este relativ. Justiția aparține majorității. De aceea, Raskolnikov este vinovat. El a ucis, deci își va ispăși pedeapsa. Însă, tocmai vinovăția lui este dezbătută aprins în carte. Idealurile se vor lovi mereu de realitate. Ele deseori se sparg ca o bucată de sticlă. De aceea, Raskolnikov își va plăti crima pentru binele umanității.
Citiți și formulați idei. Până la urmă, nu vom afla niciodată absolutul.
O fiinta superioara are oare dreptul sa savirseasca o crima daca aceasta este in folosul intregii umanitati?” – iata intrebarea care il macina necontenit pe Raskolnikov, un fost student idealist, excentric si mizantrop, in ceasurile lungi de meditatie din odaia sa strimta de la mansarda. Sub presiunea saraciei cumplite, a insingurarii si a sentimentului de zadarnicie a tuturor aspiratiilor sale, aceasta teorie indrazneata este pusa peste noapte in aplicare, ducind la un asasinat de o salbaticie care zguduie intreg orasul Sankt Petersburg.
(Humanitas)
Frații Karamazov
Ok, această carte modernă este în două volume. Cei trei frați reprezintă câte un tip uman. Avere, ateism, iubire, toate sunt teme principale. Însă, povestea este diferit spusă. Nu mai aveam un singur personaj care le întruchipează pe toate, ci trei personaje. Ce spuneți?
Această carte modernă era una dintre lecturile cu care te mândreai. Însă, sensul global este greu de ajuns în liceu. Sunt foarte multe elemente de istorie pe care nu le cunoșteam. Mai ales că mereu am considerat religia un subiect sensibil.
Este religia utilă? Mult timp, societatea rusă era ghidată de religie. Ateismul este semnul modernizării. Din punctul ăsta, temele din Frații Karamazov sunt moderne. Însă, se discută tot mai aprins despre rolul politic al religiei. Ateismul va îmbunătății lumea noastră- nu. Însă a lor ar fi fost total diferită.
Merită citite ambele volume. Este o lectură grea și nu o înțeleg nici acum pe deplin. Sper că la a treia citire mi se va revela alt sens.
Este ultimul roman al scriitorului rus Fiodor Dostoievski si este considerat o opera literara de nivel mondial.
O satira a coruptiei umane, o meditatie asupra credintei si religiei, o crima nerezolvata si un triunghi amoros, iar la final o marturie a bunatatii si curajului de care pot fi capabili oamenii.
(Humanitas)
Adolescentul
Personajul principal al acestui roman este zguduit de dileme. Multe senzații asociate revoltei se regăsesc în acest roman. Adolescent sau Geniu? Arkadi se află la granița dintre un om normal și un geniu. El își pune multe probleme, dar adesea acestea îi aduc o depresie.
Poate și una și alta, personajul este la vârsta aceea, dar are multe probleme ce se leagă de filosofie. Practic, nu este un adolescent obișnuit. De aceea, și temele sunt complexe. Revolta lui este mută, nu se concretizează într-o mișcare de protest. Inutilitatea vieții este adânc dezbătută.
Hmm, personal, îl prefer pe Raskolnikov. De aceea, mi-e greu să recenzez această carte. Ea se bazează pe multe descrieri și prelegeri. Deci, unor fani ai fanteziei nu le va plăcea această carte. Practic, nu este o carte care se axează pe acțiune, ci o meditație asupra condiției umane.
Ea se bazează pe descrieri, deci fanii genului de fantezie poate nu îl vor aprecia.
În spatele narațiunii despre tânărul Arkadi, «ideea» lui, tatăl și familia lui, tulburarea, speranțele, umilirile și descoperirile lui, stau la pândă tot felul de personaje coborâte parcă din tablourile lui Bruegel cel bătrân, personaje de toate vârstele și din toate mediile sociale, pe care Dostoievski le folosește pentru a prezenta o imagine panoramică a dezastrului înconjurător.
(Andrew R. MacAndrew, University of Virginia –Humanitas)
CONCLUZIE
Dostoievski acoperă multe din ariile problematice ale omului. Religia, iubirea, dreptatea, toate sunt îngrijorări normale. Însă, dezamăgirea este o constantă a cărților lui. Să vezi lumea aceea e un motiv să o schimbi pe aceasta. Să fim cu toții mai buni ar fi răspunsul la toate probleme noastre, dar vrem?
De aceea, sper că articolul acesta și cel anterior vă vor ghida.
Voi ce alte cărți de Dostoievski citiți?
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.