Metodele lui Chuck Palahniuk din Inventează ceva-aduc garantat rezultat

Metodele lui Chuck Palahniuk din „Inventează ceva” aduc garantat rezultat

Piața de carte din România este mai prietenoasă cu autorii străini. Autorii români intră greu și câștigă puțin. De ce sunt reticenți cititorii? Pentru scrisul greoi, neadaptarea la piață, există o listă N a motivelor. Cum scrii un text valoros cu PR bun? Pur și simplu, te inspiri din Metodele lui Chuck Palahniuk din Inventează ceva-aduc garantat rezultat?

Recent am citit Chuck Palahniuk – Inventează Ceva. Cred că 90% din cititori s-ar declara șocați de povestirile autorului. Nuvela este un text dominat de suspans.

Acest lucru e normal, dar la Chuck Palahmiuk suspansul devine șoc. Duritatea cu care abordează temele face colecția de față nepotrivită pentru un cadou.

Cine este autorul?

Charles Michael „Chuck” Palahniuk (n. 1962, Pasco, Washington) este considerat unul dintre cei mai originali şi mai inventivi scriitori americani contemporani. A studiat jurnalismul la Universitatea din Oregon şi, după absolvire, în 1986, s-a stabilit în Portland, unde a schimbat diverse slujbe înainte să se dedice scrisului. Deşi primele cărţi i-au fost refuzate de editori, care le considerau prea riscante din cauza atmosferei lor sumbre, după publicarea romanului Fight Club (1996) cariera sa literară şi-a schimbat definitiv cursul. A scris pînă în prezent peste douăzeci de romane şi cărţi de non-ficţiune, traduse deja în numeroase limbi.

(sursă semnebune)

Într-o lume care preferă aromele (teme literare) tari, să faci PR pe o carte de genul ăsta e ușor. Din recenzie, o să vedeți de ce.

Un mic indiciu: autorul nu se bazează pe literatura bazată pe idei irelevante cititorului. Ce vrea omul de la un scriitor?

Vrea să îi fie ghid. O oglindă care să reflecte aceiași realitate în forme noi, cu povești ce vor trezi emoții și îi vor da cititorului o senzație de apartenență la un grup. Cum aparții unui grup?

Împărtășiți opinii, sentimente și medii de viață comune, dar și cititorii unui anumit gen sunt un fel de grup. Chuck Palahniuk este un abil lider de grup, un scriitor talentat care și-a ales o nișă de public (poporul american și lumile cu probleme similare).

Tocmai scriind pentru această nișe s-a tradus în mai multe țări, unde exista un public similar.

Acum e timpul să pătrundem într-o carte într-adevăr bine vândută.

Să începem recenzarea!

Inventează ceva

Inventează ceva- Chuck Palahniuk

Anul apariție: 2016

Traducerea mea: Dan Sociu

Număr de pagini: 288

Multe personaje, un singur narator, cam asta definește colecția de nuvele a lui Chuck Palahniuk. Fiecare poveste are o temă centrală, un subiect șoc și final tragic. De la Maimuța care găsește în ce să creadă, până la mama care își torturează telefonic copilul, toate poveștile sunt marcate de tragedii. V-am convins?

Nu citiți, dacă sunteți sensibili la ficțiune grotescă cu multe scene de violență și limbaj dur. De asemenea, nici dacă țineți cai sau alte animale.

Ambalajul poveștilor este șocant prin psihologia implicată. Personajele sunt construite ca să fie exagerate(dominate de o caracteristică cheie), dar nu de asta îi atrage pe cititori.

Ci pentru că personajele sunt oameni comuni. Nu sunt nici genii, nici oameni de afaceri, ci oameni cu aceleași (sau măcar asemănătoare) probleme ca poporul american. Nu moare nimeni în America? Nu sunt oameni săraci și bogați?

Ba da! De aceea, publicul țintă se identifică cu situațiile, personajele și mediul. Visul american nu este real-cu toții știm asta! Însă, acest fapt ne va convinge să citim.

Și încă ceva…

Apoi, Chuck Palahniuk mai face ceva interesant și util. El vorbește cu noi, nu pentru noi. Un cititor căruia îi dai un text de lege sau o temă va fi tenta să se plictisească.

O carte nouă trebuie să se adreseze unui public nou. Un public care are vrea să participe la crearea acțiunii. Nu există simboluri anticipatorii( ca la autorii clasici și moderni), leit motif-ul se anulează. În schimb, noi știm doar ce știe personajul și ce vrea să spună el.

Uneori, personajele tind să influențeze opinia cititorului ca niște hoți care încearcă să-și diminueze pedeapsa. Trăim cu ei, citim ca să descoperim și această dulce incertitudine ne face să participăm la textul narat de cei ca noi.

Îmi place ideea și stilul autorului. Inventează Ceva nu își dorește să schimbe ceva, ci să ne încurajeze să creăm. Golurile lăsate de finalul unei nuvele, nu sunt umplute de el (gândește-te la diferența carte nouă Vs. carte veche). Practic, ne îndeamnă să inventăm ceva ce va închide textul.

Dacă nu vreți să scrieți, măcar vă va scoate din inactivitate. Căci, îndemnul nu se răsfrânge doar asupra scriitorilor amatori, ci și asupra cititorului ocazional.

Nu îmi place duritatea cu care este narată acțiunea, dar este necesară ca tehnică de PR pentru carte nouă. O carte cu multe vizualizări și vânzări, cred că se bazează un pic și pe elementul de șocare a audienței.

Să cobori literatura în cartier este o metodă de a convinge unii cititori să lectureze romanul. Cine știe, poate îl vor termina?

Însă, impresia de ansamblu va fi una pozitivă? Nu pot răspunde, depinde de fiecare, dar aparent a fost. Avem Chuck Palahniuk tradus în română.

Nu prea recomand această carte, dar, dacă aveți chef de o colecție grotescă la miezul nopții, e potrivit.

Concluzie

Chuck Palahmiuk este un autor al senzaționalului, dar și un scriitor inedit. Doar că nu îi veți da bunicii vreun roman sau vreo colecție de proză de-a lui.

V-am descris în acest articol doar câteva tehnici prin care el își apropie publicul. Celelalte le veți descoperii doar lecturând.

Până data viitoare, aveți articolul anterior și vă întreb:

Ar trebui să privim ficțiunea ca pe o afacere sau ca pe o vocație bănoasă?

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *